מהדורה מעודכנת יולי 2021
ד"ר מינה רז

מסמך זה מציג עדכון של 11 מיומנויות הביצוע התעסוקתיות שהוגדרו על ידי ד"ר מינה רז בשנת 2014 עבור תכניות השיקום התעסוקתי במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

מה הן מיומנויות תעסוקתיות (Employability skills) ומדוע הן חשובות?

מיומנויות תעסוקתיות הן מערך של יכולות ידע ותכונות המאפשרות לאדם  להשיג עבודה, לשמור עליה לאורך זמן, ולהצליח בה. מחקרים שהתמקדו בזיהוי המיומנויות החשובות מנקודת מבטם של מעסיקים הראו כי בשוק העבודה המודרני, המאופיין בשינויים טכנולוגיים מהירים ו"חיי מדף קצרים" של מיומנויות טכניות ספציפיות, מעסיקים מעדיפים עובדים בעלי מיומנויות תעסוקתיות כלליות ורכישתן מסייעת בתהליך ההשתלבות וההצלחה בשוק העבודה (Murray & Doren, 2013). מיומנויות אלה (לדוגמה, היכולת לעבוד בצוות, לקבל סמכות ולעמוד בזמנים) אינן ספציפיות לתחום או תפקיד, אלא רוחביות ונדרשות לביצוע כל סוגי העבודות ללא קשר לתוכנן או רמתן. מיומנויות תעסוקתיות נחשבות לנכס חשוב  בהתנהלותו של עובד מנקודת מבטו של המעסיק  ורוב מקרי הפיטורין קשורים לליקויים במיומנויות אלה (Elksnin & Elksnin, 2001). חשוב להדגיש כי  מיומנויות תעסוקתיות אינן נרכשות באופן פאסיבי רק מעצם השהייה במקום עבודה אלא דורשות למידה ואימון אקטיבי, והן משתכללות לאורך החיים עם הניסיון בעבודה (Cotton, 2008).

רקע להגדרת 11 מיומנויות הביצוע

המיומנויות התעסוקתיות מופו והוגדרו בתחילת הדרך עבור תכנית המעבר הלאומית "יוצרים עתיד" כדי ליצר שפה בהירה ופשוטה בין הצוותים הרב מקצועיים העוסקים בתהליך הכנתם של תלמידי החינוך המיוחד לעולם העבודה. המיומנויות הוגדרו כך שהתלמידים עצמם יוכלו להבין מה הם הקריטריונים על פיהם יוערכו בהתנסות התעסוקתית, באופן הברור והפשוט ביותר. כל מיומנות הוגדרה באופן מילולי, לצד פירוט אינדיקציות התנהגותיות עיקריות המעידות על שליטה ועל חוסר שליטה בה. בשל הפשטות והאפקטיביות שלהן בעבודה הישירה עם תלמידי החינוך המיוחד, 11 מיומנויות הביצוע  הוטמעו גם בשפה המקצועית ובתהליכי הערכת ביצועי העובד בשירותי השיקום התעסוקתי לבוגרים עם מוגבלות במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ובתכניות השירות הלאומי לצעירים בסיכון ולצעירים עם מוגבלות.

לאחר משבר הקורונה, חשיבותה של האוריינות הדיגיטלית בעולם העבודה הודגשה ביתר שאת ועל כן מיומנות זו נוספה לרשימת 11 המיומנויות התעסוקתיות, ושמן עודכן ל – 11 מיומנויות הביצוע (פלוס). יש לציין כי במהותה, אוריינות דיגיטלית יכולה  להיכלל במיומנות "התארגנות בסביבת העבודה"  כיוון שמדובר ביכולת להתנהל בסביבה דיגיטלית, אבל בשל מרכזיותה לעולם העבודה היא הוגדרה כמיומנות נפרדת. בהזדמנות זו עודכנה גם המיומנות "התנהגות על פי נורמות" ונוספו לה עוד שני אינדיקטורים חשובים: מתן שירות אדיב ללקוחות והתנהלות על פי נהלי המקום.  ולמיומנות "קבלת סמכות" נוסף האינדיקטור: יכולת לקבל משוב או ביקורת על הביצוע. להלן פירוט מיומנויות התעסוקתיות במהדורה המעודכנת.

ביבליוגרפיה

Cotton, K. (2008). Developing employability skills. Portland, OR: Northwest Regional Educational Research Laboratory. Retrieved from www.nwrel.org/scpd/sirs/8/c015.html

Elksnin, N., & Elksnin, L. K. (2001). Adolescents with disabilities: The need for occupational social skills training. Exceptionality, 9(1-2), 91-105.‏

Murray, C., & Doren, B. (2013). The Effects of Working at Gaining Employment Skills on the Social and Vocational Skills of Adolescents With Disabilities A School-Based Intervention. Rehabilitation Counseling Bulletin, 56(2), 96-107.